onsdag 13. april 2011

Verdens beste boller, igjen!


Denne er publisert på bloggen tidligere, men med feil melmengde! 1 kg er nemlig altfor lite!! Prøv dere litt fram, men jeg anslår at 1,4- 1,5 kg hvetemel er mer riktig. Lykke til og god bakst!

Få ting slår nybakte boller, men boller og boller er to forskjellige ting! Jeg har funnet et tilnærmet perfekt oppskrift, og deler selvfølgelig med dere!


200 g margarin

7 dl melk

50 g gjær

3 dl sukker

2 ts kardemomme

1 ts bakepulver

ca 1, 4 kg hvetemel

1 egg til pensling (kan sløyfes)


Bland det tørre, smelt margarin, tilsett melka og varm til ca 37 grader.

Hell væska i det tørre og elt godt! La gjerne deigen være litt løs, da hever den bedre. Hold igjen litt på melet!!

Dekk med lokk eller plastfolie og sett til heving i 40- 60 min (jo lengre, jo bedre!).


Elt deigen, rull ut boller og etterhev disse i 30- 45 min.

Stekes på 225 grader i 12- 15 min.


Bollen blir superluftige og holder seg ferske i både to og tre dager, så her er det bare å hive seg i bakinga!

2 kommentarer:

  1. Hei

    Tror jeg skal overraske kjæresten med disse i dag! Hvor mange boller blir det sånn ca?

    Hilsen ei som ikke er så god venn med gjærbakst!

    SvarSlett
  2. Sist jeg bakte ble det ca 2,5 brett, litt avhengig av størrelsen.. I går bakte jeg kanelboller av samme oppskrift, halv oppskrift ga litt over 20 kanelboller!

    SvarSlett