søndag 24. april 2011

Fødsel!

CTG! Og siste bilde av den store magen!


Endelig kom lilleprins! Etter et par falske alarmer bestemte han seg endelig for å komme, og fredag 15. april kl 10.50 kom han til verden!

Torsdag 14. april våknet jeg og trodde at muligens vannet hadde gått. Etter å ha snakket med sykehuset, ble vi enige om at jeg skulle ta en tur innom slik at de kunne sjekke om vannet hadde gått eller ikke. Etter nærmere 2 timer på sykehuset i Fredrikstad ble det konstatert at vannet IKKE hadde gått, og det var dermed bare å dra hjem og fortsette ventinga..

Rundt kl 17 samme dag kjente jeg de første riene. Endelig alvor, tenkte jeg! Riene fortsatte å komme med ca 10 min mellomrom utover kvelden, og var egentlig ikke særlig plagsomme, men rundt kl 01 tok det seg kraftig opp, og riene ble da så kraftige at det var helt umulig å lese (jeg brukte nemlig kvelden på Knausgårds fjerde..), og etter hvert kom riene 3 minutters mellomrom. Og når hver ri varte et drøyt minutt begynte det å bli ganske slitsomt...!

Etter en dusj og litt pakking, dro vi hjemmefra litt over kl 03 natt til fredag 15. april. Først leverte vi Ylva hos oppdretter (der hun klarte å vekke de andre hundene, og dermed sikkert hele huset..) før vi dro videre til sykehuset.

På forhånd hadde vi bestemt oss for å føde på avdeling B7, som er en jordmorstyrt avdeling. Det vil si at her er det i utgangspunktet ikke leger, så du kan ikke få epidural. Den eneste smertelindiringen de tilbyr, er lystgass og akupunktur. Men stabeistet Line hadde bestemt seg for å føde uten noe videre smertelindring, og som sagt, så gjort!

Når vi ankom fødestua, ble det først tatt CTG, som er en maskin som registrere fosterets hjerteslag samt spark og rier. Og mens jeg lå der gikk jammen ta vannet! I hvertfall noe av det.. Etter nærmere 30 minutter hadde jordmor de tallene hun trengte; lilleprins hadde det fremdeles fint inni magen!

Jeg hadde ganske tidlig ønsket å ligge i badekar, og slik ble det også. Faktisk ble jeg værende i badekaret helt til lilleprins var ute! Så etter drøyt 5 timer i badekaret var jeg omtrent i ferd med å utvikle svømmehud! Det hele var en fantastisk opplevelse, men å føde er hardt arbeid!! Det kom nok godt med å både være i god form og være flink til å slappe av, Henrik var nok litt bekymret for at jeg skulle sovne (eventuelt drukne) mellom riene på slutten!

En helt fersk prins og en fryktelig fornøyd mamma!

Både Henrik og jordmor Cecilie var fantastiske å ha til stede under fødeselen, og det var en helt ubeskrivelig opplevelse å endelig få holde lilleprins inntil seg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar